Ostopolkututkimus

Case:
Ostopolku-
tutkimus

Taustaa

Asiakkaamme halusi ymmärtää asiakkaidensa ostopolkua ja sen eri vaiheita tarkemmalla tasolla erityisesti palvelukehitystään silmällä pitäen. Ostoprosessitutkimuksessa selvitettiin, kuinka suomalaiset kokevat toimialan liikkeet, niiden tarjoaman palvelun ja mielikuvat, sekä kuinka kuluttajan ostoprosessi eri kanavittain ja tuoteryhmittäin etenee.

Mitä tehtiin

Toteutettiin erillinen ostoprosessitutkimus, joka yhdistettiin laajaan CCS-kuluttaja-aineestomme. Kuluttaja-aineiston lisäksi analyysiin yhdistettiin analytiikkadataa eri lähteistä.

Tulokset

  • Asiakas sai analyysin eri tuoteryhmien ostoprosessista ja ostoprosessin eri vaiheisiin vaikuttavista tekijöistä. Analyysin avulla asiakas sai käsityksen, mitä ostoprosessin eri vaiheissa tapahtuu, mikä vaiheista on kriittisin ja mistä kanavista asiakkaat eri vaiheissa parhaiten tavoitetaan.
  • Ostoskorianalyysi auttoi ymmärtämään, mitä tuotteita ostetaan samaan aikaan ja miten tätä tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi asiakkaan verkkokaupan kehittämisessä, fyysisen myymälän tuotesijoittelussa tai myyjien koulutuksessa.